Friday, February 1, 2008

Carlston za Ognjenku / Oda zenama ili prljavoj muskoj masti?

Film "Carlston za Ognjenku" (r. Uros Stojanovic, s. Uros Stojanovic, Aca Radivojevic & co.) pocinje posvetom zenama Srbije. Ne zelim da parafraziram a tacan citat ne znam, ali, kao sto sam citala i u jednom intervjuu reditelja, ideja je, valjda, da je ovo "zenski film": ne zenski u smislu chick-flick, vec recimo, oda srpskim zenama, hrabrim, lepim, snalazljivim i sta vec, kojih, po cuvenoj urbanoj legendi, cak i u ovo nase vreme, dodje 6 na jednog (srecnog) brata Srbina...

Film prati dve mlade device iz mesta Pokrp (Sonja Kolacaric & Katarina Radivojevic) u kome vise nema muskaraca, koje krecu na put kako bi uhvatile neko musko da namire apetite zagorelog zenskog zivlja iz doticnog seoceta. Pokrpcanke su raznih generacija i fizionomija, no uglavnom prilicno seksi cice u vestern/moulan rouge/local-etno kostimima, koje dane provode tako sto locu izvesnu rakiju halucinogenog karaktera pa kolektivno orgijaju sa prividjenjima pokojnih muzeva; pevaju tuzne pesme i izvrsavaju samoubistva u obliznjem vinogradu punom nagaznih mina.

Elem, sestre nakon izvesnih avantura dolaze na vasar gde pronalaze i uspevaju da povedu sa sobom, Dragoljuba Aleksica (Nenad Jezdic) i Kralja Carlstona (Stefan Kapicic), dve, u nedostatku bolje reci, bitange koje svoj 'leb zaradjuju tako sto (prakticno samom svojom pojavom) uveseljavaju krda ozaloscenih i veoma horny srpkinja diljem nase lepe, obezmuzevljene zemlje.

Nevolja nastaje jer se sestre (naravno) zaljubljuju u svoj ulov i sad ne bi da ga dele sa ostalim seljankama, a ostale seljanke (naravno) svim silama zele da ova dva zdrava-prava muska primerka ubroje u "opste dobro" kolektiva.

Ovde film dramaturski odlazi u k@#$% i nazalost (jer je pocetak obecavao) ne uspeva da ostvari najelementarniju suvislost radnje sve do odjavne spice (predpostavljam da ce zbog ovoga imati prilican problem sa publikom koja, s druge strane, moze biti sasvim prijatno animirana stvarno fenomenalnim efektima). Medjutim, na planu nase teme, bas ovde postaje super uzbudljivo!

Dakle, u selu, napaljene Srpkinje se bacaju na novoosvojeni plen i priredjuju im spektakularni docek soft porn karaktera u kome Dragoljub lezi u buretu punom grozdja po kome gacaju seksi fetish stopala razularenih devojaka, a Kralj Carlstona svedoci kako najbolje ribe Pokrpa (Kaca Radivojevic i Jovana Stipic) u transu izvode duel za prevlast i njegovu naklonost, plesuci na stolu po razbijenom staklu koje im se, u slow motionu (a kako drugacije!) zariva u stopala. Devojke orgazmicno jaucu i mlate dugim talasastim kosama, a muskarci, pa sta bi drugo, uzivaju.

Nadmetanje koje sve vreme postoji izmedju dva muskarca (snagatora i lepotana) ovde dostize vrhunac pa se oni, zarad naklonosti zena, takmice ko moze vise paznje da privuce, ko vise da popije, i ultimativno, ko moze vise zena da kara za redom!

Nazalost, ovde dolazi do razilazenja filma i verzije scenarija koju sam ja citala, te kulminatorna scena lancanog karanja izmedju svih Pokrpcanki i dva tipa na susednim krevetima, izostaje.

U filmskoj verziji, tik pred samo karanje, Dragoljub i Carlston shvataju da su se i oni zaljubili, pa odustaju od seks maratona i odlaze sa svojim izabranicama. Steta! Ovakva scena bi sigurno bila preterana, pa cak i degute, ali ona je prirodno pripadajuca ostvarenom kontekstu, pa cak i predstavlja njegov legitiman vrhunac.

Zasto? Zato sto se ljudi moji, iz prljave muske maste iz koje je jedino mogao i da proizadje, zahvaljujuci njenoj ogoljenosti, pteteranosti i degutantnosti, radja najautenticniji filmski feminizam koji sam ja u skorije vreme videla!

Preko fetisistickog (nekima verovatno i uvredljivog) fokusiranja na zensku patnju i totalne kinematicke objektivizacije zene (zenskog tela), dolazimo do brutalnog muskog sadizma u samom centru ovog dela, kako narativno/dramaturskog, tako i tehnicko/rediteljskog. Medjutim, ovaj sadizam jeste tako istinit i ogoljen da nikako ne moze da bude prijatan i simpatican, by-the-way, neprimecen, subverzivan. Naprotiv, on je osvescen, lirizovan, i tako postaje neprijatan, a data zenska situacija prestaje da bude komicna ili seksi i postaje tragicka, bezizlazna, tuzna.

Sa aspekta price, dovoljno je skrenuti paznju na cinjenicu da se u ovom filmu pregrst zgodnih, sposobnih, karakternih i lepih devoja bije, BUKVALNO BIJE, oko, ni manje ni vise, dva petparacka svalera, bez ikakvog stvarnog talena ili kvaliteta kojima, u zemlji Srbiji, cinjenica da imaju kurac obezbedjuje nenadoknadivu startnu prednost. Kasting je fantstican: Jezda (Lav) i Stepi (metroseksualac) koji i stvarno u ovoj nasoj palanci slove za neke frajere.

Sa aspekta rezije (moze se svasta reci) ali meni je posebno zanimljiva scena duela Kace Radivojevic i Jovane Stipic, koja nadilazi svoj ciljani standardni eros/tanatos koncept i postaje stvarno liricna i tragicna slika dve razuzdane, mocne Srpske zenke koje su spremne da krvare kako bi dosle do svog alfa muzjaka (sa velikim akcentom na samog "alfa muzjaka" - Stefan Kapicic).

Takodje je zanimljiva i scena sa pocetka filma, gde je mlada devojka (Sonja Kolacaric), navodjena od strane starijeg zenskog autoriteta, prinudjena da se telesno preda starom, oronulom, smezuranom muskarcu.

Hoce da kaze - u nedostatku pravog, sposobnog, normalnog muskarca, jadnik postaje svaler, a zene mogu da se ili podaju matorim jezivcima ili tuku oko tih par "svalera" ili vecno pate za izgubljenom ljubavlju (lik Mlade). U tom smislu, Srbija jeste muski raj, zemlja gibe, splavova, sarmaje, radze i "najlepskih zena na svetu" koje sve, jadne, nakvarcovane, izdepilirane, u minjacima i wonderbraovima daju sve od sebe da navataju neko polupristojno musko.
I sto to ne prikazati onako kako jeste?

Da li je ovaj efekat nameran ili spontan, sta god da je, tu je.

Velika steta sto nije isteran do kraja jer na ovaj nacin, nit se ispripovedala uspesna prica o pravoj ljubavi, nit se izaslo u susret poslovicnom "opstem ukusu" a nit se doveo do kraja jedan rizican, hrabar i autentican diskurs.

Gledajte pa pisite sta mislite!!!

18 comments:

MPK Power said...

Film nisam još gledao, al' po onome što znam iz scenarija, kapiram da si sve u pravu (kao i obično u poslednje vreme) :)
Čim pogledam- komentarišem.

Inače, već sam mnogo nestrpljiv kad je naša Ivanica u pitanju, jedva se kontrolišem da ti ne dosađujem k'o magarac...

Anonymous said...

logicno, ja to (skoro) nista tako nisam shvatio, a ponajmanje da zivim u "palanci" :)

Anonymous said...

Naravno, serbishen, uostalom sve je valjda u oku posmatraca a u tome eto i lepote, koga lebo sta je zapravo "pisac/fimski stvaralac hteo da kaze"...

MPKP, molim te nemoj da dosadjujes, vec me dovoljno ubi mali ali uporni glas iz podsvesti koj sapuce "ajde, gubitnice, ajde...".

Svecano sad sebi dajem realan rok od 7 dana, a ako do tad ne bude gotovo VELIKA SAM JADINA i IZDAJICA

MPK Power said...

'MPKP, molim te nemoj da dosadjujes, vec me dovoljno ubi mali ali uporni glas iz podsvesti koj sapuce "ajde, gubitnice, ajde..."'

Sa akcentima na 'mali' i 'šapuće' :)

Šalim se, dakle ćutim i ne pominjem do subote 9. februara u pola sedam uveče !

A new day for Black Ivy !

Anonymous said...

Vidi, vidi, postovanje u real timeu!
S'a ima?

Anonymous said...

veliko je pitanje da li je on uopste ista hteo da kaze, jer mu je svejedno.

izasla je na popboksu recenzija filma.

sori za oftopik, al me interesuje da l glasate sutra?

Anonymous said...

Jassta. ti?

Anonymous said...

naravno, i zena i ja :)

Anonymous said...

BTW, procitala sam kritiku na popboksu, u principu se sve slazem, mada ne razumem zasto insistirate na tako kratkim kritikama. To je vise prikaz, nego kritika, u nedostatku boljeg naziva.
Hocu reci, nemoguce je kriticki sagledati (gotovo bilo koje) delo u tako malo reci.
Kako bilo, sa zakljuckom se slazem, nista ne sporim, na ovom postu sam se koncentrisala na jedan ideoloski aspekt filma, ne na sam film (kao celinu).

Anonymous said...

da rezimiram svoje vidjenje: film je minograd za (pogotovo jednostrana) ideoloska citanja :) i to je plus, da se buduci akademci malo odmore od citanja drama b. s. ... recimo "pada"... i krenu da pisu svoje disertacije o "carlstonu".

ono sto se meni ne svidja je sto je stojanovic antolog, a ne autor... slicno akinu. ono sto vidimo u "carlstonu" je red kusturice, red sin sitija, red amelije pulen, red markesa... al od urosa ni traga ni glasa...

ono sto mi se svidja je (danas tako "palanacko") nebezanje od identiteta i koriscenje istorijske gradje za filmsku fikciju. to bas nije najsrecnije uradjeno, ali racunaju se i pokusaji :)))

btw, punch drunk love je neopevano sranje. cekam sad ovaj novi, pta je medju mojim omiljenim reziserima.

Anonymous said...

Ajme ljudi, ja stvarno ne znam šta da kažem. Ovaj film sam gledao sinoć i evo prvo dobrih strana-i Srbija ima spektakl, odlična kamera, efekti, sve to stoji.Ovaj film jeste jedan od najboljih filmova u poslednjih pet godina.
Nadalje, ovaj film i nema neku konkurenciju....
Jednostrana ideološka tumačenja? Znate šta, ja kao i svako imam određena politička shvatanja i ne mogu izigravati estetu koji se bakće larpurlartizmom. Ko voli nešto bez ideološke priče neka se bavi apstraktnim ekspresionizmom u slikarstvu-Pollock and comp. U filmu toga uvek ima.
Elem, da preskočim onaj deo priče koji se odnosi na totemsko, pagansko, ruralno,kusturizam, kleti Balkan koje je više prikazano onako kako bi to inostrano tržište želelo da vidi i činjenicu da ovakva tematika nije my cup of tea te da idem na ono što me sad zanima najviše-priču.
Glumu preskačem (đene-đene, negde ispod proseka-by the way meni je Stipićka pre za glavnu ulogu ali sam malkice subjektivan). Daklem priča-krenulo sve to od zajebancije (sećam se kad sam čitao verziju scenarija na času dramaturgije davne 2002. godine) a završi se sa tragedijom. Avaj, zapele dakle žene o tim tipovima a oni ulaze u priču nakon 45 minuta. Nema tu mnogo vremena da se razviju likovi, emocije, bilo šta. Tako da mislim da muške likove određuje najviše ne ono što čine već-smrt-jedan odleti u vazduh drugi se razbije ko .....skočivši sa Albanije. I taj famozni minograd. Tamo su mine? Nemojte ići tamo. Emancipujte se žene pa na putešestvije. Jel imate beskorisne muške trutove na grbači? Ne?Ajd na put po muuuuža (što reče Miss Prissy). Kapirate ovaj primer? Problemi su sledeći: između bajke i realne priče, između sarkazma i emocije, između omaža ženama (daj BOže da jeste!) i politički ne-korektnog, ovo delo stoji negde u sredini i eto, to je to.
PS-Ovo kuckam dok se zajapurena reporterka RTS-a javlja iz štaba CESIDA u kojem tuče "Still Ill" od Smithsa. Da, to je naša kinematografija&zemlja danas. Still ill...

Anonymous said...

Punch Drunk Love je odlican film (meni omiljeni od PTAa)!

Sto se Ognjenke tice (posto se definitivno odmaknusmo od teme koju nisam uspela da nametnem :) slazem se da je film pokusaj plagijata. Neki bi rekli pokusaj omaza, zivi bili, ja ne bih.
Pocetak nedvosmisleno upucuje da se islo na Ameliju Pulen, a kasnije ima svega i svacega... ali
Ali kazem pokusaj jer VELIKI problem nastaje u cinjenici da AMEIJU PULEN NE CINI FOTOGRAFIJA ili REZIJA ili EFEKTI ili BUDZET, da naravno to je sve pomoglo, pomoglo u tome da se ISPRICA GOTIVNA, UZBUDLJIVA, ORIGINALNA i UNIVERZALNO DOPADLJIVA prica koja taj film cini onako dobrim i uspesnim kakav jeste.
OGNJENKA NEMA PRICU!!!

Poenta mog posta je bila da bi za film bilo milion puta bolje da su scenaristi/reditelj do kraja, lepo i iskreno iziveli svoje fetishiscke fantazije, nego da su pokusavali da kopiraju gorenavedeni uzor. Nit umeju, nit razumeju. Ocigledno.

A ako hocete sta ja iskreno mislim, u Srbiji ne postoji "kriza scenaria" nego kriza zdrave pameti, pa mnoga dovoljno dobro povezana i dovoljno uporna susa moze da snima sta god joj padne napamet bez ikakvih posledica po karijeru.

Anonymous said...

E, da, sto se tice
"nebezanja od identiteta i koriscenja istorijske gradje za filmsku fikciju".
Podrzavam.
Sustinski, briga me dal se film desava u Sumadiji, Spaniji ili na Marsu, ako je dobar, ali licno me najvise inspirisu
a) specifikum mesta i vremena
b) istorijska gradja
tako da eto, slozismo se oko necega.

Anonymous said...

meni ideologija ne smeta, naprotiv, ali glupo je brkati je sa estetikom... mada je to, po mom misljenju, najuzbudljiviji odnos, kome cu verovatno posvetiti zivot.

da, necemu si na tragu dolfi, ovde postoji dosta autocenzure cak i kod "najprogresivnijih" stvaralaca. sve su to, manje vise, zapadnjacki kopiketovi.

Anonymous said...

I zelim samo da istaknem sledecu cinjenicu:

Carlston za Ognjenku je kostao (tako makar kazu) oko 5 mill evra.

Little Miss Sunshine je kostao 3 mill dolara.

Tumacite kako hocete.

Anonymous said...

a prodavci su kostali 230 hiljada (prvobitno 27)...

dolfie said...

Pa ti vidi...

Anonymous said...

oglasila se i duda aka crna mamba sa, za nju neuobicajeno strogom, kritikom u danasnjem izdanju kada mislim novine...