Sunday, February 24, 2008

Dolfie's Daily Digest 2 / 12 Gnevnih Rusa (i jedan fini Cecen)


Isterivaci i, narocito, Srboljube...

gledajte 12 - novi film Nikite Mihalkova!

Ako ste se zapitali kako neko ko je, navodno, prijatelj Kostunice i Kustirice, biva nominovan za Oskara:
"da li se Akademija okurazila?
Da li Akademija prepoznaje ruske/srpske vrednosti?"

odgovor je NE!
ma kakvi!
upravo suprotno!

Mihalkov, uzdanica srpskih nacosa & kvazipatriota je zapravo i upravo razotkriven u svom svom Chedizmu i LDPizmu! Ziveo Nikita Mihalkov!

Ako je TWBB bio prilicno pun, onda je 12 bio krcat! Srbi su se sjatili u SC da vide sta bata rus porucuje i neka su se, zivi bili, da im se lepo, tako naostrenim na antiglobalizam, antsemitizam i antiamerikanizam, predoci prica o ljudskoj nesposobnosti da saosecaju sa "drugacijim" zahvaljujuci, mozda najvise, konstantnoj nacionalistickoj propagandi koja je, u zelji da nas podeli na "nas" i "njih" zamalo uspela da u nama ubije svest o jednoj velikoj istini: that all men are created equal i da svi volimo, patimo, plasimo se i krvarimo NA ISTI NACIN.

Ova tema je aktuelna u SAD isto koliko i u Rusiji ili Srbiji i dobro je, za sve nas, da nas neko na to s vremena na vreme podseti.

Prvo, da se razumemo. 12 je "12 gnevnih ljudi" sa ideoloskim spinom & slovenskom dusom. Ali zaplet (one osnovne stvari) je isti. Drugo, Rusija/Cecenija konflikt sveden na svoju sustinu je tooooliko blizak Srbija/Kosovo situaciji, a arhetipovi tranzicione Rusije dati kroz likove 12 porotnika bukvalno, uz vrlo male intervencije, mogu da budu nasi ljudi, da se stvara utisak filma o Srbiji danas, samo na ruskom.

Trece. Ne znam koliko je film kostao, ali u svakom slucaju, vecina filma (jedno 2 sata) se desava u jednoj prostoriji i dokazuje da su dobra ideja, dobar dijalog, dobra gluma i fenomenalna rezija sasvim dovoljni za tenziju i uzbudjenje. Rusi vec neko vreme prave dobre filmove na nase (ili barem srodne) teme, za relativno male pare. Mozda je ovo svera u kojoj bismo mogli da se ugledamo na bracu.

Ne zelim da kazem da je film bez mana. Na trenutke je self-indulgent, preopsiran, spor, pa cak i patetican. Ali ipak dominiraju trenuci kada je duhovit, dovitljiv i dirljiv. Mozda, najvise, zato sto je tema tako "close to home".

Ipak, ono sto je najinteresantnije je sam kraj filma i njegova politicko-socijalna implikacija. Ne bih da otkrivam, ali isplati se odsedeti tih dva ipo sata i pored toga sto film, do samog kraja, deluje sasvim predvidiv. NIJE.

Koga Mihalkov nalazi za "krivca", koje resenje nudi i koji je finalni zakljucak o (nasem) mentalitetu, otkrijte sami :)

ja cu samo da vam kazem da vredi...

6 comments:

Anonymous said...

naravno, pricala mi zena.

that all men are created equal i da svi volimo, patimo, plasimo se i krvarimo NA ISTI NACIN.

sve se bojim da je tako.

p.s. svera se pise s F :)

Anonymous said...

hvala mojoj saputnici za flesh+blood. genijalna prica o tome kako u stvarnosti nema crno-belih dzempera, osim po ideoloskim mentalnim kazamatima.

verhoven je carcarcar - od onih filmova koji su mu politicki, nijedan nije ideoloski.

Anonymous said...

Znaci svaki Verhovenov film je ideoloski... mada mozda je to pitanje termina politicki/ideoloski... morali bi to bolje da definisemo rasprave radi, da se zna sta podrazumevamo pod te pojmove.
Evo kako ja kapiram

Politika: sve ono sto se svih tice (tako me naucila profesorka Ustava i prava gradjana)

Ideologija: the body of doctrine, myth, belief, etc., that guides an individual, social movement, institution, class, or large group.

Izvor: neki on-line dictionary, meni definicija zvuci ok.

Po toj definiciji, Verhoven pravi ideoloske filmove ili, mozda tacnije receno, Verhoven formulise svoje filmove u odnosu na svoje vidjenje sveta (ideologiju)

BTW
"sve se bojim da je tako"

Znam da te to plasi, ali jebiga, tako je :)

Anonymous said...

nevermajnd.

Anonymous said...

Moram da priznam da mi na pamet nije palo da 12 posmatram iz ugla iz kog ga posmatra dolfie. Mislim, Mihalkov ni u jednom od svojih prethodnih filmova nije pokazao apsolutno nikakvu pretenziju da o Rusima govori na bilo kakav politički škakljiv i nacionalistički način da bi se sad neko iznenadio što u 12 ne propagira ubijanje Čečena. Njegov proruski angažman je uglavnom tako folklornog, etnološkog tipa. Mislim, on čovek ima internacionalni um, a sve što je slovensko i rusko gleda kao simpatični suvenir, kao, eto, Rusi mnogo vole da popiju, ima tu ljubav za kaprice "ruskog mentaliteta" itd. Na taj način, on zapravo generalizuje "to nešto rusko", to nešto maglovito slovensko što mu je simpatično, spram čega ima toleranciju. U tom se smislu možda može porediti sa Kusturicom. Nije čudno što je njegov film izdvojen iz potpograma "Iskreno iz Rusije". Mihalkov je javno dobro, a srpski nacosi i patriote, ako uopšte idu na Fest da potvrđuju svoje prijateljstvo s Rusima (što čisto sumnjam, pošto ovo nije vreme gde se od naroda očekuje nekakvo ispoljavanje partijske dužnosti, pa sad kao srpske patriote idu da gledaju ruske filmove na Festu), bi onda pre išli na taj potpogram, jer mislim da se u tim filmovima, među kojima ima i par debitanata, pre vidi taj neki spontani ruski živac nego što će se isti videti kod Mihalkova.
Mene Mihalkov ničim preterano nije iznenadio. Apsolutno je jasno da je njegovo drugovanje sa Kusturicom, te ta ljubav prema slovenstvu itd. više simboličke prirode, neka vrsta imidža.
Moram da priznam da mi, nakon vremena koje je proteklo od gledanja 12, taj film sve više bledi kao jedna ogromna stilska vežba. Jedino što mi je iz filma ostalo i što mi stalno iskače negde kao slika su oni kadrovi u kojima mali Čečen igra sa noževima dok oko njega stoje do zuba naoružani vojnici. Sa sve onim do prsnuća ubrzavanim ritmom. I oni kadrovi tog istog dečaka, samo sad u zatvoru, kako igra između zidova.
Ovde ću da pomenem nešto s kraja filma pa ko nije gledo, nek ni ne čita do kraja pasusa: nešto nisam osetila da je dete bezbedno u rukama Mihalkova koji ga uzme pod zaštitu na kraju. Jer, tu negde mali Čečen ode u fade out, a jedino što vidiš je kako Mihalkov glavom bradom izlazi iz senke ćutljivog mudraca sa čela stola i ulazi u svoj film, garantuje ti glavom i bradom da će se pobrinuti on, glavom i bradom, dakle, on, Mihalkov, za svog junaka, jer niko drugi od junaka iz njegovog filma, dakle od ruskih građana koji nisu Nikita Mihalkov, neće time da se bavi. Što treba da znači šta: snimiće 12/2 u kom će mali Čečen dobiti dvosobni stan i plaćeno školovanje. Nisam sigurna šta me tu katapultiralo iz priče, ali mi se to preklapanje uloge koju Mihalkov igra i Mihalkova kkao reditelja celog filma nije svidelo, nije mi delovalo uverljivo, već mi je više delovalo kao da Mihalkov kaže: ok, puko mi je kurac od ove stilske vežbe na temu 12 gnevnih ljudi, ja Nikita Mihalkov vodim ovo dete iz ove stilske vežbe i vodim ga na sendvič.

I da, mislim, ne verujem da je to kako se film okonča, kao ni ceo film, u bilo kakvoj vezi sa čedizmom. Ja baš mislim da bi Čeda insistirao na zakonima, znači, reko bi: Boli mene kurac što će malog Čečena da ubiju kad izađe iz zatvora. Oću da se poštuje zakon i da to dete koje nije krivo oslobodimo. Postoje zakoni, krivac ide u zatvor, a nevin ide na slobodu. Nikako ne vidim na koji bi način to problematizovanje zakona, to kao, jeste po zakonu, ali mali će da zagine ako sledimo zakone, imalo ikakve veze sa Čedom. Mislim da bi Čeda bio taj koji bi prijavio i tog istog Mihalkova na kraju što krije dokaze, što onda sa klincem planira nekakvu odmazdu.

Anonymous said...

Krris,

U svakom slucaju, ni mene Mihalkov nije iznenadio obzirom da sam gledala "Zubato Sunce" ili "Burned by the Sun" ili kako se zvase, sto je isto (kompleksna) kritika Ruskog drustva nasuprot romantizaciji slovenskog specifikuma o kome ti pricas i koj je evidentan u Seviljskom Berberinu.

Ali... ja ni ne pricam sta je mene iznenadilo nego sta mislim da je (potencijalno) iznenadilo ljude koji nisu upoznati sa kinematografijom autora i koji ga znaju samo po Seviljskom berberinu i, sto je vaznije, DRUZENJU SA KOSTUCNICOM & CO.

Naravno, ja ne mislim da je njima Mihalkov ideoloski blizak ili sta god, ali to "DRUZENJE" se toliko furalo po medijima i toliko se nametalo da je Mihalkov taj "prijatelj srpskog naroda i srpskih interesa" da covek prosto ne moze da se ne osmehne nad ironijom da je taj isti covek, Kostunicin navodni frend, napravio film koj moze da se tumaci kao pro-nezavisno Kosovo, a ako to mislite da je nategnuto (ok, mozda) onda svakako moze da se tumaci kao PRO POMIRENJE, RAZUMEVANJE MEDJU LJUDIMA, SUZBIJANJE PREDRASUDA itd.

Sto se ostalog programa ruskog filma tice, manje-vise svaki noviji ruski film koj sam ja gledala KRITIKUJE Rusiju i njeno ustrojstvo i ne vidim kako bi isao na ruku "nacosima" i ostalima...

Naprotiv, "nacosi" su bas voleli "Berberina" zbog te romantizacije, poetizacije slovenstine, alkoholizma i ne znam sta si jos nabrojala... Tako da ih Mihalkov vrlo moguce jeste iznenadio/izneverio.

Pre neki dan ti si mi sama preporucila ovaj film recima "nije los, zanimljiv je", a jedino sto si mu zamerila je da je "predugacak i da je reditelj malo samozaljubljen i da se vidi da voli da udoljeva svojim kapricima" (parafraza, ali to je bila poenta). I ja se sa svime time slazem!!! Mislim da si ove neke stvari malo ucitala sad postfestum. Mozda nisam u pravu.

Mare (moj:) i ja smo isto raspravljali o tom kraju, nije bila ideja, po mom misljenju, da (IDU SPOILERI) njega strpaju u zatvor nevinog nego da se pocne jos jedan, dodatni KRUG RASPRAVE NA TEMU A STA CEMO SADA? Ok, ustanovili smo ko su krivci a ko zrtve hajde sada da vidimo da LI SMO DOVOLJNO LJUDI DA NESTO URADIMO PO TOM PITANJU?

I nazalost, nema onih (osim Mihalkovljevog lika) spremnih da zrtvuju svoju guzicu za drugoga. Po mom ukusu, to je malo pesimistican kraj, jer bio je dovoljan jos 1 glas, jos samo jedan glas, da se rasprava nastavi, da se ljudi ukljuce u proces promene.

Marko (moj:) kaze da to nije pesimizam nego realizam ako ne i optimizam da se u 12 ljudi nasao jedan koj ce ipak da se bori. Koj nece da dopusti da se stvar zavrsi na recima.

Ok, mozda je arogantno da Mihalkov sam sebi podari ulogu spasioca, ali i Mel Gibson igra ni-manje-ni-vise nego Brejvharta, pa nikom ne smeta, i Klint Istvud igra u skoro svim svojim filmovima, Kevin Kostner u Plesu sa Vukovima igra dobrog i plemenitog kauboja koj spasava indijance, Sem Separd igra u svojim dramama itd. To je neki opsti, ako hoces arogantni, fenomen.

Ali citat s kraja o kome pises, se po mom misljenju ne odnosi strogo na njihovu krajnju debatu (da li ce presuda biti kriv ili nevin), vec na situaciju Srbija-Kosovo, Rusija-Cecenija, i svaku situaciju kad je negde nekakav zakon (mozda) na strani nepravde.