Wednesday, February 27, 2008

Fest / DDD4 / Bivse ljubavnice (kroz istoriju)....














Evo i prvog totalno bezveze filma kog sam odgledala na Festu.

Nije cak ni quallity waste-of-time za DVD.
Mislim, sta znam...

Scene sexa nisu lose, ali je gluma ocajna (narocito ova Asia Agrento), plotline dosadan,
a rezija bas nekako suvoparna i nekreativna i, bas mi je zao da to kazem kad god je zena reditelj u pitanju i stvarno zelim da navijam, al' jebiga, lose je rezirano (po sistemu plan-kontra plan, krupnjak, krupnjak, kodemo-kadar). Prvih pola sata ok, posle neki dosadni davez u nedogled.

Ali zato... iskoristicu priliku da se pohvalim da sam po Senkinoj preporuci procitala Istoriju ljubavnica by Elisabeth Abbot i to svih 600 strana od korica do korica, uf!!! Sve ljubavnice kroz vekove su mi se smutile u glavi....

Malo je preopsirna i ta cica Abot, ali vredi da se procita knjiga zbog raznih interesantnih podataka o statusu zene (ne nuzno i samo ljubavnice) kroz epohe. Nije knjiga nesto studiozna po tom pitanju, vise onako malo romantizuje te pojedine/izabrane heroine, ali nije da nema sta da se sazna.

E, sad, malo je depresivno za citanje, samo stranica za stranicom crnih i precrnih sudbina nesretnih zenskinja kroz istoriju... ne znam da li je u pitanju cista selektorska tendencioznost ili su stvarno muskarci an general bili takve svinje, ali ja sam makar imala osecaj neke bas tuge nad tolikom nepravdom.

Al' dobro, postane ti malo jasnije odakle vecina predrasuda o zenama vodi poreklo. Mislim, bilo ti je jasno i do sad, al' nekako sve te nehumane prakse tako ozive pred tobom sa tih stranica da ti se, cisto emotivno, malo produbi shvatanje zasto ih je toliko tesko iskoreniti.

10 comments:

Anonymous said...

e pa draga dolfi prvi put da se po pitanju necega sa tobom ne slazem :))) meni je film bio uzbudljiv i zaista sam sve vreme zelela da saznam kako ce se prica o suprotstavljenosti uzavrelih strasti i rizika naspram sigurnosti i predvidivosti razresiti za naseg junaka... evo kako ja vidim:
plotline filma je cuvena prica o lilith i evi, a koja je bila podobna ilustracija zena toga vremena. ili su bile samosvesne zene koje vole sex i ne stide se svojih strasti, i u tom slucaju bivale osudjivane tracarenjima i izvrtanjima sopstvenih sudbina, ili su bivale sputane poput eva i cekale na dobru udaju i strogo definisanu ulogu zene lisene sopstvenih strasti i zivota.... osudjene na neke zrtve kojih ni same nisu bile svesne, vec su introjektovale to u sopstvene zelje...
to je prikazano i u samom odabiru glumica gde imamo lepu plavu sa plavim ocima smernu i umilnog izgleda nasuprot vatrenoj crnki krvih zuba, i ne bas zensstvenog drzanja, koja zeli da bude djavo, koja se gnusa zenskih prica i pravila ponasanja i koja napusta muza jer ne moze ostati kraj njega verna i iskrena prvenstveno sebi!
i koliko god neko ( mislim da pol i nije toliko bitan- sto zakljucujem jer je za ulogu muskarca uzet lep pomalo feminiziran muskarac, i ne tako univerzalno lepa i pomalo muskobanjasta zena) zeleo mirnu luku ipak zeli da plovi...
u ovom filmu iako postoji teznja da ovaj muskarac ispadne neki maco bezosecajni kreten, zavodnik i zenskaros, ipak je jasno da trazi zenu koja ce mu utoliti glad za strascu i aktualizacijom, i posto je pronalazi shvata da je to isuvise bolno za njega i da mu je lakse i bolje da ipak ima neku finu lepu slatku predvidivu poslusnicu... da se odmori od svih bura...medjutim svako potiskivanje strasti dovodi do jos vece patnje ... i tako dolazimo do dileme da li je bolje patiti uz ipak zadovoljenu iskonsku potrebu za pripadanjem i uzbudjenjem ili patiti u tisini i praznini gde je svaka zivotna situacija izvesna i unapred predodredjena ( prazne price...)

Anonymous said...

i jos nesto ... koliko god me nervirale te uloge koje su davane zenama tokom proslog vremena cini mi se da je odlicno za razradu i proradu sopstvenih stavova, zelja i potreba u vremenu kada vise manje ne postoje vise takva situaciona ogranicenja za ispoljavanje istih, kada ne mozemo tako banalno odvojiti dobro od loseg, pozeljno od nepozeljnog.... pa opet ima zena koje i dan danas pristaju na prazne kompromise uz misao kako je to bas ono sto zele i prebacivanje odgovornosti na muskarca koji je ustvari skot ako remeti svakodnevnicu, ili je zla kob cir na zeludcu, glavobolje, nervoze i frustracije....i koje jos kakve psihosomatske tegobe...
nekako dozivljavam to kao simplifikaciju svih ambivalencija sa kojima se danasnje zene nose... pred ocima izdvojene dve odvojene uloge strastvene zene i zene smerne supruge.... danas je sve spojivo ukoliko se bavimo dovoljno sobom:)
i to je opet ona cuvena tema o tome sta smo mi ustvari i sta zelimo da budemo... koje uloge cemo igrati, a koje necemo i dokle:)

Anonymous said...

E, meni je bas to bio problem. Ta konvencionalna stereotipizacija lilith-eve. U stvari, posto mi je malo podosadan bio film, izdrzala sam do kraja jer sam se sve nesto nadala da ce da se desi neki twist, da ce film da nam kaze nesto novo na temu, a onda kad nije - malo me je iznervirao (pa sam zato mozda bila malo prestroga).

Mislim da je u tome problem.

Ovaj film nije o zenama - nego o muskarcu.

Muskarac je taj oko koga se centralizuje nasa kultura, a zene se pozicioniraju U ODNOSU na muskarca.

Eva naravno, a cak i Lilit je U ODNOSU NA musarca, ne svojom krivicom, ali tako je... ona, se, brate, nicime u zivotu ne bavi osim sto voli onog tipa... to je jeziv model... nista mi to nije gotivnije od modela Eve koja sedi gajbi i trpi radnju.

A i spoj te dve zene (u savremenosti) je opet U ODNOSU NA MUSKARCA. Znaci zena koja ispiunjava obe (muske) potrebe u jednom!

Malo mi je toga vise preko glave.
Zelim da gledam filmove o zenama koje se, ne znam, bave nuklearnom fizikom... Ili npr Erin Brokovic. Zena, makar i prprosta, koja se necime bavi i nalazi neki smisao i pronalazi svoj identitet, IZVAN MUSKOG OCEKIVANJA. Pa sad ako je neko voli-voli, ako ne ne. Treba nama zenama malo te tradicionalno-muske sebicnosti i koncentracije na sebe.

Mislim da ovakvi filmovi ubijaju zensko samopostovanje i pojacavaju tipicno zenske nesigurnosti.

Ti, kakva god da si, i koliko god se domacica seksualno oslobodila, PO DEFINICIJI NE MOZES DA BUDES OBA: i verna, stalozena, dobra majka, ortakinja, lepo vaspitana itd... i slobodna, nesputana, neodgovorna, divljakusa, promiskuitena, misteriozna...

NEMOGUCE JE! Imbecilno je da to od sebe ocekujemo! Brate ne mogu ja da budem misteriozna nekome ko iz dana u dan posle mog kenjaza ulazi u wc pa mu zasmrducka.

Jebiga!

Znaci te dve uloge, koliko god da se liberalizovalo, nikad ne mogu da se spoje u jednu i ne treba. Nije to samo pitanje seksa (najmanje je pitanje seksa) nego osecaja odgovornosti i obaveze. On prema Lilit nema nikakvu drustvenu (a posto je skot ni moralnu) obavezu. To je jedina razlika.

Znaci, ja licno jedino kao resenje vidim da zene prestanu o tome da razmisljaju, prestanu time da se opterecuju i prestanu da teze toj nemogucoj simbiozi, i da se lepo koncentrisu na nesto sto im je bitno.

I hocu malo vise filmova o tome!

Malo vise pozitivnih modela!

Anonymous said...

E, da, i apropo ove knjige "Istorija ljubavnica" ti u njoj lepo, isto kao i u ovom filmu, vidis da je glavni razlog zasto su muskarci drzali ljubavnice taj "osecaj slobode" odnosno totalne neodgovornosti. Oni su prema zenama imali neke drustvene obaveze, nisi smeo tek tako da se razvedes, decu si morao da izdrzavas, ako se procuje da ne jebes zenu, dodju rodjake da ti seru... znaci brak je podrazumevao gomile nekih obaveza... a ljubavnici si mogao da radis sta god hoces: da joj se javljas, ne javljas, da joj dajes manje ili vise para, da ne priznas njenu decu i da ih tretiras kao kopilad i da, kad zavrsis s njom (tj kad ona malo ostari) je potpuno odbacis (bez ikakve materijalne ili statusne zastite) i uzmes novi model. Ukratko, ljubavnica je bila zena bez ikakve drustvene zastite prema kojoj muskarac nije imao amabas NIKAKVU ODGOVORNOST, osim ako sam nije neki dobar covek, pa resi da je materijalno obezbedi (kakvi su primeri nazalost retki, mnogo su cesci ovi /makar u knjizi/ gde su muskarci bivali totalni skotovi prema zenama sa kojima su bili u dugim vezama i koje su im cak i radjale decu).

E, ali ja ne mislim da je problem zenskog polozaja u tome (da li ce muskarac da te obezbedi ili ne) nego zato sto za zene tada (do skoro) nije postojala treca opcija osim da budu supruge ili ljubavnice (dobro, ili prostituke... sustinski isto sto i ljubavnice samo sa jos manjim stepenom obaveze i za manje pare).

Znaci zene su se po ceo dan bavile samo time i sve svoje intelektualne potencijale upregnjavale u sledece stvari:
1.kako da se udam i budem dobra supruga i
2. kako da postanem ljubavnica nekog bogatog coveka i da se sto duze zadrzim na tom polozaju...

E to je odvratno! a restlovi toga se itekako osecaju i dan danas.

Kapitalisticki interes je naravno omalovazio zensku/seksualnu revoluciju time sto ju je sveo na "i zene imaju pravo da rade" i sad umesto da jedna cetvoroclana porodica moze konforno da zivi od jedne plate (sto bi bilo prirodno) i muz i zena moraju da rade ko konji. Ne da imam nesto protiv da zene rade, ali to treba da bude izbor, makar dok su deca mala (kao sto treba da bude izbor i za muskarca tj da jedan roditelj moze da ostane kod kuce).

Ali to nije sustina. Sustina je da se zenama da pravo da sanjaju i mastaju (izvan svere idealnog muskarca) da mogu da sanjare kako ce postati astronauti, izmisliti lek za rak, osvojiti Oskara, popeti se na Mont Everest... da mogu da imaju te iste plemenite teznje i ambicije kao muskarci i da, ako za to imaju kapaciteta, mogu da teze osvajanju novih horizonata. Svesti to na "zena ima prava da radi" i.e. njeno je pravo da rinta za salterom u posti ili na proizvodnoj liniji Coca Cole je smesno. Ta sto rinta, i dalje razmislja samo o tome "kako da osvoji muskarca" a onda dodje gajbi pa tom sto ga je "osvojila" pere i pegla.

E, to je moj problem s ovim filmom. Jebe mi se vise za tradicionalne uloge, narocito kad mi ih servira zena reditelj...

Anonymous said...

uh... pa ovako prvo cu da pocnem od toga da iako nisam citala tu knjigu o kojoj govoris iz tvog opisa iste mogu da zakljucim da osim naziva junakinje nemaju mnogo slicnosti....
ovo je film o strasti... i nicije zanimanje niti interesovanje prema bilo cemu drugom nije prikazano jer nije bitno za radnju filma. tako da ne mozemo svesti glavnu junakinju filma na to da ona nista drugo ne radi osim sto voli tog coveka... isto mozemo reci i za tog coveka i on nista drugo ne radi osim sto trazi zenu svog zivota , niti za "evu" koja trpi radnju, ona samo hoce da se uda...
lilith je zena koja je nezavisna, svoja i strastvena... a ta strast nije samo sexualna vec strastvenost u svemu sto je interesuje i obuzima, strast u smislu predavanja stvarima kojima tezimo..
to sto si ti opisala u svojstvu ljubavnice nije lilith kao takva, vise bi bila eva bez statusne moci da se uda... neko bezlicno zavisno stvorenje koje ceka svoje ljubavnike da je ostvare.... i izdrzavaju....
ljubavnica u ovom filmu nije tipicna ljubavnica... definicije zena preljubnika... nego je ljubavnica u smislu druga osoba ljubavnog odnosa koji traje 10 godina.
ona nije odredjena u odnosu na muskarca, vec u odnosu na sebe samu, i bas zato je i ruznija i starija od njega i jaca je od njega, i bas zbog toga imamo njenu musklarnost i njegovu feminiziranost prikazanu u fizickom odabiru glumaca.
ona predstavlja spoj svega sto si odvojila kao nespojivo, ona zapravo ne mari da li ce je on voleti, ona je iznad svih muskih ocekivanja, ona je nepredvidiva, drska, misteriozna, agresivna, sexualna, nesputana, svoja, slobodna, ortakinja a opet i verna, predana, ljupka.... ona zapravo predstavlja zenu novog doba sa svim svojim ambivalencijama i ne svodiva je na tipicnu lilith... i tek u filmu je prikazano koliko ona nije spremna sebe da menja i zapostavlja da bi ugodila muskarcu iako je to muskarac koga beskrajno voli... to mozemo da vidimo jer usled gubitka deteta nije bila spremna da potisne svoju patnju sa kojom on nije mogao da se nosi... samo da bi njemu udovoljila. ona nije htela da ostane u braku kako bi udovoljila drustvu i statusu, morala je ostati iskrena i verna sebi i izaci iz braka koji je bio promasaj.... ona mora biti slobodna da prati sve svoje impulse i porive, a ko shvati shvatice ko ne nije je mnogo briga.
ono sto je meni zasmetalo da ona koja je spojila u sebi nesto sto je po mnogima nespojivo ipak je prikazana da ne moze biti dobra majka jer joj dete ipak umire...
sto ja mislim da nije tacno da zena moze sebe ostvariti na svim poljima kojima zeli i postati i ostati i dobra majka... u filmu ipak nije ni razradjivana uloga majke sto bi bila tema za sebe... jer i tzv eva abortira! sto nas ipak dovodi do toga da ova iako ne moze biti dobra majka po definiciji drustva, ona ipak to zeli mnogo vise od one koja bi po definiciji mogla biti dobra majka! sto mi se i dopada kod ovog filma...
definicije su isuvise uske da obuhvate ono sto je pisac hteo da kaze!
tako da se ne bih slozila da ovaj film ugrozava samopouzdanje zene i podstice bazicne nesigurnosti, bas naprotiv!

to da su se zene pozicionirale u odnosu na muskarce i samo u odnosu na njih , bile su primorane na to... bile su primorane na izbore ili -ili ,(mnogo je bilo lakse upregnuti intelekt kako ces da se udas nego da se boris za istinsku sebe i svoje snove, i nosis sa surovim drustvenim osudama) sto danas i te kako nisu, i ukoliko se odrede prema i podrede muskarcu to je njihov izbor.
nijedna osoba ovoga sveta nikada ni sada ne moze biti potpuna i ostvarena ukoliko ne ispuni svoju iskonsku potrebu za ljubavlju (sexualnom, partnerskom) , da li prema muskarcu ili zeni nebitno je.
mislim da odredjenost prema sopstvenim htenjima i interesovanjima nema mnogo veze sa polom, bar ne danas.... zena koja se izborila za to da radi nesto da bi izdrzavala porodicu i radila u fabrici na traci ne mora nuzno biti nesrecna ali njena odredjenost prema muskarcu ne moze biti uzrok njenog zanimanja ili ne zanimanja za neke stvari, ili pak sanjarenja i mastanjima o bilo cemu...
niti pak zena koja masta i sanjari o naucnim otkricima ili sta ti ja znam, da je bezuslovno srecnija od one koja sanjari i masta o idealnom partneru... sreca je individualna....
a ono sto je neka garancija da ce se dostici nekada je osvescenost sebe i svojih sanjarenja ma sta to bilo rad na ostvarenju istih, a mislim da danas svaka osoba ima uslove za to... bez obzira na pol, za toliko su se neke jake zene izborile da nam omoguce a da li cemo iskoristiti na nama je!

Anonymous said...

Hey.

Prvo moram samo cisto tehnicki da skrenem paznju da Eva nije abortirala (barem kako sam ja shvatila) nego je pobacila od soka kad ih je videla kako se jebu. Nije nesto narocito bitno, al' tek onako da kazem.

Drugo, mnogo vaznije. Neko ko dodje na neko udaljeno ostrvo da bi pratio svoju "ljubav" koja ju je odbacila zarad braka sa drugom osobom i rekla joj da je ne voli, je malo sick. Ja tu ne vidim niceg romanticnog i strastvenog, nego malo bolesnog. Get over it, zeno! Ona je cak u fazonu da se samoubije zbog tog tipa!

Znaci ti mi kazes da je cica koja je spremna da se samoubije zbog tipa koj ju je ostavio, model savremene zene koja je spojila sve u jedno. Gistro.

To je tipican primer ribe koja je totalno fiksirana na (jednog) MUSKARCA, i sve u zivotu je spremna da zrtvuje za vezu sa njim.

U ovom filmu obe ribe, na kraju, na neki precutni nacin, pristaju da ga dele. Ne znam sta je u tome savremeno ili oslobadjajuce i, uostalom, ako je Lilit sve-u-jednom, sta ce mu onda Eva.

Istorija Ljubavncia je dobra u smislu da daje razumevanje za istorijski kontekst u kom se film desava. I tu svaka od ove dve ribe igra tacno onu ulogu koja je od nje ocekivana i jedino bila moguca u to vreme.

Frajer nikad ne izlazi sa Lilit u drustvo, ono s detetom se zavrsilo kako se zavrsilo a i tad su ziveli u Alziru (znaci vise kao neki produzeni godisnji odmor), ostavlja je i vraca joj se kako mu se hoce, on dolazi u njen stan, nikad ona u njegov. I to ti je ta njihova "velika ljubav". I naravno, samo se karaju i igraju power-games, makar u filmu kako je prikazano, ne razmenjuju ni minimum nekog inteligentnog razgovora.

E, pa, jebiga, ali to nije savremena ili kompletna veza, ni na koj nacin, a zena je definitivno u
podredjenom polozaju koj prihvata jer (u ono vreme)maltene mora.

A ti power games na spoljnom nivou, ko je muskobanjastiji a ko zenstveniji u izgledu i seksu, to mi je totalni whatever, kad su u svim ostalim aspektima veze apsolutno neravnopravni.

I da se cisto i na to podsetimo, Lilit nikad ne bi ni upoznala "tipa svog zivota" da se nije udala za ODURNOG, MATOROG jezivca koj ju je, verovatno, izvadio iz neke nemastine.

Sto se frajera u filmu tice, on, ipak, osim romanticarskih, tipicnih za epohu, tj ljubavnih, ima i statusne ambicije - zato se valjda i zeni, i ocigledno je da zeli da "napreduje" u drustvu. Koliko god trivijalna i ogoljena bila ta ambicija, to je neka ambicija izvan ljubavne. Lilit je totalno i iskljucivo koncentrisana na "ljubav".

Ja se apsolutno slazem da je iskonska ljudska potreba da voli i bude voljen. Ali da bi taj odnos bio koristan i plodonosan za osobu, on mora da bude ravnopravan. Valjda se tu slazemo.

Takodje, ja duboko verujem da osim da voli i bude voljena, svaka osoba ima i druge potrebe: da iskoristi svoje bogomdane potencijale, da se posveti nekoj materiji ili nekom zanimanju, da doprinosi drustvu u kome zivi.

E, itekako verujem da se ta potreba i dan danas vise potencira pri vaspitavanju decaka nego devojcica. I to mnogo vise. Zenama se spocitava da su ostvarene kad postanu majke, muskarci su ostvareni kad na planu karijere urade nesto sto je big deal. I jedno i drugo je losa krajnost, ali razlika je ocigledna.

I ne vidim da postoje casopisi koji muskarcima daju savete kako da osvoje i zadrze devojku, na kojim lokacijama da traze "ribe meseca" i da glasaju za "najpozeljnije udavace"...

Zene se i dalje previse orijentisu ka tome da nadju "princa" - jednog idealnog muskarca na koga ce da centriraju svoje postojanje (makar uz to i bile zaposlene) i koga ce, ako treba, da besposlene prate na pusto ostrvo, cak i kad ih on ostavi...

umesto da traze, to sto ti kazes, ravnopravnog partnera sa kojim ce da ostvare stabilnost i ljubav uz koje ce lakse i lepse ostvarivati svoje druge ljudske potrebe.

Anonymous said...

cisto tehnicki nije bas sto posto jasno da je imala spontani ili je abortirala, zasto ja mislim da je ona abortirala je cinjenica da je jutro posle te veceri bila sasvim ok fizicki... njen abortus nam je prikazan u nekoj narednoj sceni nakon sto smo videli da je ljuta i razocarana i pomirena sa sudbinom, a opet ponosna i to mu ne govori... ne mogu sad da ulazim u analizu nje ali da je bio spontani to bi se videlo tri scene ranije i ne bi ona bila tako dobro kako se cinila. mislim da je vazno jer nije htela dete sa njim.
sad cu da se vratim na moje vidjenje te ljubavne price posto smo film videle i dozivele potpuno drugacije....
kao prvo ona je sa tim matorcem jer joj isti omogucava da ona bude to sto jeste , a opet to je tesko prihvatljivo u drustvu u kome zive.i pri tome spreman je za nju zivot da da... to joj naravno godi, iako nije dream choice ipak joj daje slobodu rasta kraj njega uz svu mogucu ljubav. to da joj daje slobodu da bude drugacija vidimo iz scene kada je vodi na duel, na sta svi odreaguju da je necuveno... a pri tome je jos u pantalonama... sto je takodje necuveno za to vreme .
sad da se vratim na mladica....
on je njome ocaran od njihovog prvog razgovora... i takodje i on je spreman za nju zivot da da. necu ulaziti sada u analizu njenih razloga zasto je to lozi ....
i dok se bori za svoj zivot on izjavljuje da je jedini motiv te borbe zelja da se sa njom ponovo sretne.
ona ipak posustaje i oni zapocinju svoju vezu u kojoj je on ljubavnik.... ona se razvodi i biva zigosana u drustvu... razlog njihovog odlaska u alzir je to sto su zeleli da budu slobodni i daleko od zlih jezika koji bi im kvarli srecu.... on to izjavljuje...
u alziru je sve savrseno do trenutka kada im cerkica umire...
scena u kojoj ona drzi les cerke i paralisano vrsti i place tri dana, dok on izbezumljeno ne zna kako da je utesi i sta da radi.nakon tri dana ipak je smogao snage da joj kaze da je ipak dosta i da moraju da sahrane dete....
nakon toga vracaju se odakle su i dosli ali ostaje nekakav zid medju njima... uz svo obozavanje i ljubav uplela se neka velika patnja koja je zla kob....
ona zapravo vise i ne zeli da zivi i jedino sto je odrzava u zivotu je njihova ljubav, ali cini se da njemu to bas nije toliko jasno, jer izjavljuje da mu vise samo sex nije dovoljan... i da bi voleo da se stvari vrate na isto.... on izjavljuje da igre koje pocinju da se desavaju njega jako muce i isuvise su mu bolne.... a to zapravo znaci da ona vise ne dozvoljava da joj on pridje osim kada imaju sex, sto je za njega isuvise bolno... ona ga klacka a on to ne moze da podnese... ne ume da hendluje nju izmenjenu (sto je i normalno obzirom da je izgubila dete i verovatno i sebe i njega krivi za to) i on ipak odlucuje da se preda i potrazi neku " normalnu " finu predvidivu devojku i njome se ozeni kako bi pobegao iz kandzi "lilith" i spasao se patnje koju mu ona servira svaki dan....
i naravno upoznaje milu divnu devojcicu koju baka zeli da uda... btw bakinu patolosku opcinjenost njegovom predhodnom vezom necu sada da analiziram....
kako on kaze ta nova je potpuna suprotnost kako fizicki sto vidimo tako i u izjavi da ona ne siri noge nego ih steze i da mu je to najpotrebnije... e to objasnjava sve ono sto sam malopre rekla da zapravo oseca ogromnu patnju jer se "lilith " zatvorila u sebe a on ne ume da probije do nje...
necu samo sex hocu dusu ( ne znam kako da objasnim da da ne zvuci ovako idiotski ali znas na sta mislim)
to ocigledno govori o tome da oni imaju neku intelektualnu povezanost koja se prekinula i on zbog toga jako pati... pokusava ta da pronadje u nekoj drugoj ali mu ne ide.... stalno se vraca u njene kandze i ona je toga takodje svesna jer sve i zna.... i zbog toga ovog puuta jedini izlaz koji on vidi je ipak zenidba.... ali pred zenidbu dolazi kod nje da joj kaze da se neko ko se voli ne vara sa nekim ko se vise ne voli.... on joj saopstava da je gotovo i da ne oseca vise prema njoj nista... ali ona ZNA da on to samo tako misli jer je jos uvek pod utiskom onoga sto mu je falilo... i pusta ga neko vreme na miru jer vidi da mu je to potrebno! on cak bezi i iz grada od nje !!! a vec nam je receno da je grad za njega nesto bez cega ne bi mogao.... ona se pojavljuje posle izvesnog vremena da proveri njegovu odluku... ona dolazi da ga nadje da vidi da li je promena u njemu prava ili samoobmana , jer njoj je jasno kroz sta je prolazio u njihoovm odnosu jer ga je namerno mucila tim sick igrama.....
cak nam i baba nakon pisma komentarise to .... daje nam potvrdu da je dosla da ga nadje da proveri njegova osecanja.... i da je namerno pustila da prodje dovoljno vremena.

NARAVNO DA SE ONA NE BI SAMOUBILA!
pa to je opet njena igra, da ga proveri! to je za nju neki dokaz ljubavi... spremnost da se da i sopstveni zivot!...
i naravno on ipak shvata da je voli i slama se i place i shvata ono sto sam pricala jos u prvom postu... da je jos nesrecniji bez nje....
pristaju da ga dele... pa i ne dele ga bas.... ova plavusica ga osim statusno nema ni na koji drugi nacin, a opet nije fer da je osramoti i bas se razvede! jer on nije skot! on samo voli ......
sve sto sam napisala ima malo spekulacija to se sve jasno vidi u filmu...

Anonymous said...

oko ostalog se naravno slazem...
:)))
za film nije vazno cime se jos bilo ko od njih zanima i bavi.. i opera je nesto sto je dato u kontekstu njihovih susreta, ne necega u cemu uzivaju sebe radi

Anonymous said...

Hey Slobodanka.

Moram samo dve stvari da iskomentarisem sa kojima se totalno ne slazem:

"kao prvo ona je sa tim matorcem jer joj isti omogucava da ona bude to sto jeste"

na neki nacin, da. Ali s druge strane, moramo da se slozimo da je za zenu njenog polozaja (neku spansku vrlo moguce muslimanku "bez porekla") u toj epohi totalni bingo da se uda za BUKVALNO BILO KOGA sa nekim imetkom ili polozajem. To je obezbedjuje, daje joj status, instalira je u drustvo itd. Naravno, mora da se kara (ili mazi) s nekim smezuranim dedom, no dobro, tako je to bivalo...

E, sad gubitak tog polozaja je za nju katastrofa po "imao pa nemao"
principu jer cinjenica da ga ostavlja nju katapultira pravo nazad na drustveno dno.

Zato i nije htela tako lako da ga ostavi, nego tek kad joj je novi potencijalni frajer (koj joj se evidentno od samog pocetka svidjao) dokazao da je toliko voli da bi umro za nju (pa, moze onda valjda da racuna da je ne bi tek tako odbacio). To je za nju dokaz njegove posvecenosti.
u
Sto se njega tice, ponavljam, on je junak tipicno romanticarsko-bajronovskih teznji, totalno u duhu svoje epohe ala Onjegin i ekipa. Problem sa tim junacima (po modelu pomenutog Bajrona) bio je upravo to sto su bili spremni da urade sve za ljubav dok ljubavni zanost traje, a posle su mahom ostavljali svoje ljubavnice i osvajali druge ili ih vidjali paralelno. Narocito je po meni bitan taj momenat "osvajanja" i cinjenice da je on morao nju da osvoji bas zato sto se cinila neosvojiva.

Ovo za dete se, manje-vise sve slazem, osim da se njihova veza tek posle toga svela na (samo) seks, posto ja mislim da je od samog pocetka bila bazirana na strasti & seksu.

Ja, cak, mislim da je gubitak deteta potencijalno produzio njihovu vezu i dodao im neku strast i snaznu emotivnu konekciju koja se desava ljudima koji prebrode neku tesku tragediju (eros-tanatos momenat otelotvoren u sceni paljenja lesa deteta).

Mislim da je realno da su bi se nas junak smorio u Alziru kroz jos godinu dve, da bi mu nedostajao Pariz, da bi po povratku u Pariz skapirao da voli da se krece u visokom drustvu a to ne moze sa njom, da ga privlaci brak iz koristi itd...

E, sad,

"kako on kaze ta nova je potpuna suprotnost kako fizicki sto vidimo tako i u izjavi da ona ne siri noge nego ih steze i da mu je to najpotrebnije"

To nije izjava za njegovu zenu/evu, vec za neku cicu-groficu s kojom se vidjao u medjuperiodu. Znaci, on je sa Lilit raskinuo pre nego sto je Evu i upoznao (to se jasno u filmu kaze) ali je nastavio sporadicno s njom da se kara.

Drugo, predrasuda da Eva nuzno mora da bude maltene frigidna je meni apsurdna. Ona luda baba je sigurno imala cemu da je nauci i u tom domenu, a Francuska XVIII & XIX veka je bila sve samo ne "cedna".

Trece, ne secam se da on kaze da mu je bas to potrebno, ali se secam da joj kaze "kako ne sme da vredja tu drugu zenu jer je ona mnogo iznad Lilit" ili nesto tako.

Ali na kraju (posto ispisah sve ovo :) mislim da je sve to ipak nebitno ili manje bitno za moju poentu koja je da ovaj film (u najbolju ruku tj ako je onako kako ti predlazes) velica neku romanticarsku strast koju ljubavnici dokazuju spremnoscu da se pogine, a zene polarizuje u dva suprotstavljena pola ili tradiconalna, prevazidjena i meni iritirajuca modela.

Nema ni traga u ovom filmu "partnerstvu" koje smo obe pominjale, tj ljubavnom odnosu u kome su muskarac i zena (ili osobe istog pola) ravnopravne i jedno drugom podrska u svakom aspektu. Da ne pricam o tome da je odlican seks u takvom odnosu ne samo moguc nego i verovatan, i jedan od kljucnih apsekata za odrzavanje i opstanak tog partnerstva.

Opera u prikazanoj epohi je pandan danasnjem, recimo, kaficu Pastis ili nekom nocnom klubu, i sluzila je flesiranju statusnih sibola, muvanju i tracarenju. Nema govora da je to neka zamena za "zanimanje za nesto izvan sfere ljubavnog" o kom sam pisala.

No, ok. Ne moze se od svakog filma ocekivati da probija neke barijere ili sta znam... neka je bio obicna erotska drama sa likovima u skladu epohe.

E, ali tu se vracamo na cinjenicu da su meni ti likovi vise malo dosadni, dijalog-zaplet neoriginalan i vec vidjen, a nisam per se toliki ljubitelj zanra da mu tek tako prastam doticne "propuste".
Malo mi je, iskrena da budem, sve bilo na nivou ljubavnih vikend romana koje je Ticina keva krila ispod kreveta a mi ih citale sa 12 godine i tad bile u fazonu da su takve cice cool i da su nevidjena strast, bol, patnja i samokaznjavanje = ljubav. A prava ljubav je, naravno, tuzna.

U stvari, mozda je najtacnije ovo: ja licno, kao covek (i komunista :) ne pasem tu romanticarsku pricu.

Anonymous said...

Sad kad mi se malo sleglo, zelim i ovo da dodam (al' nas inspirisa za raspravu ovaj po meni los film :)


"to da joj daje slobodu da bude drugacija vidimo iz scene kada je vodi na duel... a pri tome je jos u pantalonama... sto je takodje necuveno za to vreme ".

To ti kazem. To je meni simplifikacija. Ona je prakticno "slobodna" zato sto nosi pantalone i kao, jase konje i, pusi, nosi noz umesto snale i seksualno je ostvarena.

Jebem li ga, osim ove seksualne ostvarenosti, to meni nisu atributi slobode. Naravno da mislim da je cool da nosis pantalone, noz i jases konje ako volis, ali nije mi to znak "slobode" i npr. samosvesti.

Meni je brate znak slobode i samosvesti npr. kad ti skocis na nesretnog Sarica sto je u fazonu da je, pa dobro, ok da nekad zeni tresnes sljagu ako je to bas zasluzila...

A sto se te epohe tice, znak slobode i samosvesti pokazivale su izvesne zene/ljubavnice koje su u svojim kucama pravile salon za skupljanje muske intelektualne, politicke ili kulturne elite i ucestvovale u okupljanjima na kojima zene nisu bile dobrodosle.

Pa cak i one koje su kroz svoje ljubavnike izivljavale sopstvene ambicije tako sto su im pomagale u pisanju romana i naucnih radova, vodjenju politike i sl. Posto nisu mogle same i svojim imenom, ipak su nasle nekakvu alternativu da se izraze.

A ova zena je totalno centrirana na te romanticne strasti, definitivno ni na sta drugo.

To sto nosi pantalone ocigledno joj ni na koj nacin nije poboljsalo polozaj, niti je ucinilo srecnom, niti je izdvojilo iz tog klisea kako su prolazile ljubavnice tog vremena i kakav im je manje-vise bio zivot.

I zbog toga nije slobodna.

Nije ni cudo da postoji sintagma "rob ljubavi".

:)